Friday, July 6, 2012

Tidur Adalah Cara Anda Untuk Turunkan Berat Badan

Dalam tempoh 10 tahun dari tahun 1996, prevalens obes di kalangan orang dewasa Malaysia telah meningkat sebanyak 250% mengejutkan. Yang telah meletakkan kita di kedudukan teratas di mana kita yang pertama di kalangan negara-negara Asean dengan bilangan tertinggi dewasa obes. Apabila berada di kalangan negara-negara Asia Pasifik, kita berada di keenam! Itu bukan sesuatu yang boleh dibanggakan. Ini membimbangkan kerana bilangan mempunyai lebih daripada tiga kali ganda lebih dari satu dekad, mengikut Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan pada tahun 2006, daripada 4% pada tahun 1996 kepada 14% pada tahun 2006.


Antara faktor yang menyumbang banyak, yang sering diabaikan adalah kurang tidur. Masa tidur sering dikorbankan apabila kita terlalu terperangkap dalam usaha untuk mengimbangi kerja, keluarga dan rekreasi. Menurut Indeks Philips untuk Kesihatan dan Kesejahteraan: Laporan Perspektif Global 2010 yang telah diterbitkan pada November lepas, di kalangan 800 orang dewasa Malaysia yang telah ditemubual, 81% daripada mereka berkata bahawa mereka tidak cukup tidur pada malam hari.

Kita berhadapan dengan dua trend selari yang semakin meningkat dalam indeks jisim badan (BMI) dan berkurangan jam tidur. Ia adalah kebetulan banyak kajian telah menunjukkan hubungan antara kedua-dua. Kajian demi kajian menunjukkan bahawa kurang daripada tidur (kurang daripada 7-9 jam tidur tanpa gangguan) membuat kami menambahkan pound.

Penyelidikan dari Universiti Uppsala baru-baru ini menunjukkan bahawa kerugian tidur akut (satu jam tidur yang hilang daripada malam biasa salah satu daripada tidur biasa) mempengaruhi rantau otak yang mengawal sensasi selera kita seterusnya meningkatkan keinginan untuk makan. Dalam masyarakat moden di mana kekurangan tidur adalah masalah yang semakin meningkat, ini agak menjelaskan betapa miskin tabiat tidur yang boleh menjejaskan risiko orang berat badan dalam jangka masa panjang.

Jadi, reboot dan meremajakan. Dapatkan sekurang-kurangnya tujuh dan lapan jam tidur setiap malam untuk mengekalkan kesihatan yang baik dan yang paling penting untuk memerangi obesiti. Ingat walaupun, napping tidak diambil kira kerana ia tidak boleh menjadi pengganti kepada tidur waktu malam untuk mengelakkan obesiti.


0 comments:

Post a Comment